Úhel dopadu světla a vyzařovací diagramy
Při simulaci osvětlení pro vývoj světel se používá aplikace Lambertova kosinového zákona*. Tento zákon vyjadřuje skutečnost, že osvětlení dvou rovin je úměrné kosinu úhlu, který obě roviny svírají a úhlu dopadu světelných paprsků.
Na dvě roviny na obr. vlevo dopadá stejný počet světelných paprsků ze zdroje světla. Protože povrch roviny #B je větší než povrch roviny #A , intenzita osvětlení jejího povrchu v luxech** bude menší ve srovnání s intenzitou osvětlení povrchu roviny #A (Viz parametry osvětlení).
Mnoho výrobců pracovních světel prezentují vyzařovací diagramy, které odpovídající osvětlení povrchu #A, naproti tomu NORDIC LIGHTS® uvádí diagramy, odpovídající povrchu v uspořádání typu #B, protože tento povrch za normálních okolností odpovídá s větší přesností vlastnostem pracovních oblastí v reálné praxi. U přídavných (pomocných) světlometů pro vozidla s vyzařovacími diagramy typu High Beam a Low Beam NORDIC LIGHTS® uvádí parametry ve vztahu k povrchu v uspořádání typu #A.
* Zákon vyjadřující pokles svítivosti plošného zdroje s rostoucím úhlem φ. Platí, že Iφ = IN . cos φ, kde IN je svítivost ve směru kolmém, Iφ svítivost ve směru odchýleném od kolmice o úhel φ.
** jednotka intenzity osvětlení lux (lx) = osvětlení způsobené světelným tokem 1 lm (lumen), dopadajícím
na plochu 1 m2.